24 March 2009

muzik ! muzik! aku suke !~


di mlm yg sepi lagi hening... hujan lak!! rsa mcm nk tdoq ja.. tp, wat assignment larh! uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!~ dr afnan lg! uwaaaaaaaaaaa! mcm dya nya blog lak! ahahahaa!! tp tapa.. hehe! jd, kali neyh. assigment aku bertajuk ' IMPLIKASI MUZIK BARAT PADA MASYARAKAT PRO DAN KONTRA KHUSUSNYA REMAJA DAN ORG TUA, KHUSUSNYA ORANG MELAYU'....
hurh!! sket punye pnjang tjuk dye..haha!! isi pown maw pnjng la.. harap2 korang x bosan.. ahahaa!!~ so, ini aku dpt dr spm taw.. ahahhaa!! bace2..

Setiap dari kita memerlukan penghibur. Pada masa kini, tidak dinafikan sumber hiburan amat mudah diperolehi. Antaranya ialah muzik dan filem. Tanpa penghibur dunia dirasakan kosong, lesu dan penuh kebosanan. Lebih-lebih lagi, hiburan amat diperlukan oleh orang yang aktif.

Mengapa kita perlu filem dan muzik?. Sesetengah individu pernah berkata, tanpa muzik, fikiran akan buntu dan tidak dapat berfikir kerana tidak tahu apa yang hendak difikirkan. Malah ada diantara pelajar sendiri yang menjadikan muzik sebagai sumber latarbelakang semangat untuk mereka mangkaji pelajaran(bnde neyh mmg aku buat!) Samalah fungsinya ketika kita bergaul dalam satu kumpulan rakan yang ramai, berborak dan bergelak ketawa. Cuba kita tinjau dari sejarah, manusia didapati lebih berpotensi untuk mencapai apa yang diingininya jika dia melakukan perkara tersebut didalam keadaan yang gembira dan tenang. Ketenangan tidak bermaksud tanpa muzik atau filem sebaliknya mendengar muzik dan menonton filem itulah punca ketenangan. Apatah lagi jika ia dihayati bersama orang yang disayangi. Walaubagaimanapun keadaan ini juga bergantung kepada sikap atau identiti seseorang. Bagaimana anda mendapat ketenangan?

Secara tidak langsung muzik dan filem samada di televisyen atau di pawagam layak digambarkan sebagai suatu sumber inspirasi kepada masyarakat. Anda boleh bayangkan, apa akan anda rasakan jika anda diletakkan disuatu tempat yang gelap, sunyi tanpa apa-apa disekeliling. Bosan!, buntu!, pening dan berbagai lagi. Sememangnya muzik dan filem merupakan teman lebih-lebih lagi ketika kita berseorangan.

Benarkah muzik dan filem itu baik untuk masayarakat terutama remaja. Pada asalnya teknologi terkini yang menampung evolusi filem dan muzik adalah bertujuan untuk memberi faedah kepada masyarakat. Tujuannya adalah sebagai penghibur dan penambah suasana riang. Tetapi, pada masa kini tujuan tersebut agak menyimpang dan membawa beberapa keburukan. Apakah keburukan tersebut?

Kita lihat dahulu kesan yang berlaku dari perkembangan arena muzik dalam konteks tanah air. Muzik telahpun wujud dalam berbagai bentuk. Jazz, pop, rock, blues, rap dan kini masih lagi wujud ago-go. Selain itu muzik ala kacukan juga wujud seperti dangdut. Ada juga muzik-muzik yang sesuai disatukan sebagai satu muzik campuran seperti pop rock. Apakah ciri-ciri muzik yang anda suka? Apapun setiap jenis muzik ini memiliki identiti tersendiri dari segi pakaian, gaya dan personaliti terhadap penggunanya. Sebagai contoh muzik rock yang kini masih lagi bertahan, beridentitikan emosional. Dari segi pakaian pula berseluar jeans, baju jaket, bercermin mata hitam, mengikat saputangan diatas kepala dan berbagai-bagai lagi demi membezakan identitinya. Ini termasuklah nada suara dan bahasa. Muzik rap pula lebih kepada kesukanan. Lihat tariannya sahaja seperti orang bersenam, berseluar track atau pendek. Yang lucunya pada pertama kali ia muncul ada juga gaya suara tergagap-gagap. Biasanya kesemua ahli dalam satu kumpulan terlibat menyanyi menari. Antara lain perwatakan pembawa muzik rap yang ketara ialah kesemuanya mestilah muda atau remaja sahaja. Jika dewasa cuba membawa muzik jenis ini, keadaan akan menjadi janggal, tidak seperti muzik rock dan beberapa jenis muzik yang lain dimana boleh dinyanyikan oleh individu yang berumur. Begitulah muzik dan identiti-indentitinya. Pop, jazz dan jenis muzik yang lain juga memiliki identiti yang berlainan.

Secara am kita patut tahu muzik adalah satu sumber yang tidak boleh dilihat ketika berhibur. Rata-rata muzik masa kini, membawakan satu gaya yang boleh menggambarkan suasana yang ingin disampaikan. Muzik dapat membawa kita kealam percintaan walaupun kita tidak pernah bercinta dengan sesiapa. Sebab itulah remaja-remaja sekarang rata-ratanya sudah mngenali apa itu cinta malah berpasang-pasangan pada usia yang terlalu muda. Cinta memang indah! Benar?. Muzik juga mampu membawa suasana kesedihan. Terutamanya lagu putus cinta yang sering didendangkan diradio. Cuba anda perhatikan dari waktu yang lepas-lepas. Anda pasti dapati bahawa rata-rata lagu yang menjadi juara bersifat kesedihan. Isabella (search), takdir dan waktu (mega), cindai (siti nurhaliza) dan banyak lagi merupakan juara lagu-lagu sedih, putus cinta dan bermasalah. Seolah-olah ia membuktikan bahawa masyarakat kita sering kecundang atau bermasalah terutama dalam soal pergaulan dengan kekasih. Muzik boleh memberi semangat seperti yang cuba diperolehi dari lagu-lagu patriotik malahan lagu juga boleh membuatkan masyarakat kita makin layu seperti lagu yang terlalu jiwang ala-karat. Kesan muzik yang berasaskan kegembiraan dan membawa semangat sudah tentulah membina fikiran yang lebih luas tetapi bagi muzik yang berlatarkan kesedihan hanya akan membawa kepada tahap pemikiran yang semakin sempit.

Kesimpulannya muzik wujud dalam dua tujuan, iaitu memuji, atau meluahkan perasaan. Bagaimana pula dengan filem, boleh dilihat, boleh didengar. Rata-rata filem sepertimana muzik dinegara kita Malaysia boleh didapati dalam bahasa inggeris, malayu, cina dan India. Jika ditanya, apakah filem yang anda gemari sekarang? Kenapa?

Apakah filem? Semua tahu bahawa filem adalah satu tayangan yang boleh dilihat dengan mata dan didengar melalui telinga. Filem lebih kearah memaparkan aksi-aksi tertentu. Semakin hebat aksi tersebut maka filem itu akan lebih dikagumi dan disanjungi. Jika dibandingkan filem dan muzik, filem adalah lebih kuat mempengaruhi idea pemikiran masyarakat terutama kestabilan daya imbang pemikiran remaja. Kenapa?. Kerana yang nampak adalah mudah difahami dan diikuti serta diingati. Antara filem-filem yang sering ditayangkan pada masa kini begitu menonjol-nonjolkan baiknya hero dan betapa jahatnya kumpulan samseng. Dalam setiap siri filem, hanya dua ini sahaja yang berlaku. Hero membelasah atau memusnahkan kesemua orang jahat atau pun hero dan samseng mati bersama-sama. Apabila dikatakan hero maka dia tidak boleh mati sebelum cerita tersebut tamat. Biasanya hero akan hidup hingga keakhir tayangan. Kita boleh lihat aksi-aksi ganas seperti seni silat yang bukan sahaja untuk mempertahankan diri tetapi yang pasti ia sangat-sangat digunakan untuk membawa kemusnahan. Didalam filem kita boleh lihat, banyak harta benda awam yang musnah. Pelanggaran undang-undang dan bermacam-macam lagi. Inikah yang dinamakan siri tauladan. Ia tidak boleh dikatakan sebagai filem yang membawa nilai murni malahan boleh mempengaruhi fikiran anak-anak muda remaja untuk berbuat sesuka hati tanpa takut kepada undang-undang. Semangat-semangat inilah yang amat ditakuti.

Bagaimanapula dengan kes social. Bagi filem-filem barat misalnya. Oleh kerana dunia ini adalah semakin global maka sekatan tidak lagi wujud. Jadi, pernahkah anda rasa, kesan kepada budaya kita, khususnya pelepasan terhadap pegangan agama. Walaupun kini wujud siri tapisan filem namun masih lagi wujud cd-cd lucah yang boleh didapati pada harga kurang dari RM10. Sebab itulah ramai anak-anak gadis zaman ini hilang harga diri. Apa yang pelik, mereka-mereka ini tidak lagi risau dengan harga diri mereka. Apakah pandangan anda terhadap filem-filem lucah? Ini kerana kebanyakan masyarakat mula terikut-ikut dengan budaya barat.

Soalnya, wujud lagikah filem-filem yang berunsur patriotik atau tauladan selain filem-filem cinta dan sains fiksyen. Ya, ia wujud tetapi tidak begitu berkembang. Kenapa? Didalam arena hidup masa kini, keuntungan merupakan sesuatu yang diidam-idamkan oleh ahli-ahli perniagaan. Lakukah filem-filem patriotik, sejarah?. Sudah tentu tidak sama sekali. Kebanyakan dari kita inginkan sesuatu yang luar dari kebiasaan kehidupan kita. Ini dipenuhi oleh filem-filem sains fiksyen yang memaparkan kewujudan sesuatu yang mustahil. Tetapi bukan masyarakat tidak tahu tetapi mereka sememangnya ingin lihat sesuatu yang baru dari kebiasaan kehidupan mereka itu sendiri. Selain itu masyarakat juga sukakan satu inspirasi kasih sayang, dan sebab itulah cerita-cerita cinta masih mendapat sambutan.

Secara kesimpulannya, baik muzik ataupun filem rata-rata menonjolkan dua perkara. Pertama adalah rasa sayang (cinta) dan kedua adalah sifat luarbiasa. Apapun, segalanya yang ingin muncul akan tetap muncul. Terpulanglah kepada iman kita sama-ada ingin mengutipnya atau tidak.

haa... aku stuju.. hidup msti borinbg klu xda muzik kn?? aku sndri pown suka sama muzik barat... :)

ok.. yg nie aku dpt dari satu lmn web.. bace arh!~

Latar Belakang Masalah

Perkembangan zaman era Globalisasi sekarang ini amatlah pesatnya sehingga membuat kita sering takjub dengan segala penemuan-penemuan baru disegala bidang. Penemuan-penemuan baru yang lebih banyak didominasi oleh negara-negara Barat tersebut dapat kita simak dan saksikan melalui layar Televisi, koran, Internet dan sebagainya yang sering membuat kita geleng-geleng kepala sebagai orang Indonesia yang hanya bisa menikmati dan memakai penemuan orang-orang Barat tersebut. Penemuan-penemuan baru tersebut merupakan sisi positif yang dapat kita ambil dari negara-negara Barat itu sedangkan di negara-negara Barat itu sendiri makin maju dan modern diiringi pula dengan bebasnya mereka dalam bertindak dan berperilaku dalam kehidupan sehari-hari sehingga menjadi suatu kebiasaan yang membudaya.

Kebiasaan-kebiasaan orang Barat yang telah membudaya tersebut hampir dapat kita saksikan setiap hari melalui media elektronik dan cetak yang celakanya kebudyaan orang-orang Barat tersebut yang sifatnya negatif dan cenderung merusak serta melanggar norma-norma ke Timuran kita sehingga ditonton dan ditiru oleh orang-orang kita terutama para remaja yang menginginkan kebebasan seperti orang-rang Barat. Kebudayan-kebudayaan Barat tersebut dapat kita mulai dari pakaian dan mode, musik, film sampai pada pergaulan dengan lawan jenis.

Pakaian dan mode seperti model pakaian ‘U can See’ yang diterapkan oleh orang Barat ditiru oleh kaum-kaum remaja kita terutama oleh kaum perempuan yang merasa bangga dengan pakaiannya sehingga tidak menutup auratnya. Dalam musik, memang industri musik di negara kita berkiblat pada industri musik di negara Barat karena kepandaian mereka dalam menemukan dan mencampurkan berbagai jenis musik baru dan sering berinovasi yang menjadi trend seperti rock alternative yang sekarang bisa mereka kembangkaan menjadi sesuatu yang lebih baru. Namun ada juga jenis musik Barat yang cenderung aneh dan merusak seperti jenis musik UnderGound, Punk dan Black Metal yang cenderung brutal dan menyeramkan. Jenis musik Underground sekarang ini di Padang sudah mulai menggejala dimana sering diadakannya konser-konser “Soud of Death” dan “Padang Bawah Tanah” yang menampilkan musik dan nama-nama Group yang aneh dan menyeramkan seperti Cindaku, Mayat, Roh, pelet dan lain-lain. Penampilan mereka pun punya ciri khas tersendiri seperti celana hitam dan baju kaos hitam yang dihiasi dengan gambar-gambar meneyramkan serta rambut panjang yang dicat warna kuning ditambah anting-anting di hidung dan telinga plus dengan sepatu tinggi hitam. Musik yang mereka mainkan pun sangat sulit dimengerti dan diiringi dengan tari-tarian yang menyeramkan sehingga sering disebut “Musik Setan”. Pernah seorang kawan penulis yang menganut musik UnderGround memakai baju kaos hitam bertuliskan “Live For Satan’ dengan gambar setan merah bertanduk namun ia bangga memakainya karena mencerminkan kebebasan dan kemoderenan. Kalau budaya begini sampai merebak maka dikhawatirkan para remaja bukan lagi menyembah Tuhan melainkan menyembah setan yang sebetulnya menjadi musuh manusia. Begitu juga dengan musik Punk dan Black Metal yang juga “Satanic” (berbau setan). Dalam majalah Hai edisi baru-baru ini penulis baca tentang “SlipKnot” di New York yang konsernya dihiasi dengan layar merah darah digambari pentagram dengan kepala kambing yang dikenal sebagai simbol “pemuja setan”. Sewaktu konser mereka kerap mengucapkan kata-kata umpatan yang kotor. Kalau budaya Barat begini yang ditiru, maka remaja kita nantinya diasumsikan akan mengalami anomi dalam dirinya sebagai generasi penerus bangsa.

Film : Film-film Hollywood yang sering mengumbar kekerasan dan adegan vulgar sering menjadi tontonan bagi kaum remaja kita sebab mereka terpengaruh dan ikut menirunya padahal yang seperti iiu tidak sesuai dengan budaya Timur kita yang masih kuat norma-norma keagamaannya.

Pergaulan : Dalam hal pergaulanpun budaya Barat cenderung merusak seperti pergaulan dalam suatu genk yang diwarnai dengan pemakaian obat-obatan terlarang, begitu juga dengan pergaulan dengan lawan jenis yang lebih bebas lagi seperti begitu berkenalan langsung jatuh hati dan akhirnya diakhiri dengan berkencan sehingga timbul budaya kumpul kebo.

TUJUAN :

Dalam penyusunan Paper ini tujuan penulis adalah :

  1. Memaparkan suatu masalah yang belakangan ini sudah mulai marak dalam masyarakat kita akibat majunya media informasi baik elektonik maupun cetak sehingga membuat kaum remaja mudah terpengaruh.
  2. Menyarankan agar semua orang terutama kaum ramaja/i dan semua orang ikut mewaspadai budaya Barat dan perlu menyaringnya agar tidak ikut terambil sisi negatif dan merusaknya.
  3. Menerapkan ilmu Sosiologi yang menuntun agar peka terhadap masalah-masalah sosial dari masyarakat kita sekarang ini.
  4. Sebagai suatu tugas akhir penulis sebelum mengikuti ujian semester I jurusan Sosiogi.

HIPOTESIS

Dari latar belakang maalah yang dipaparkan penulis mempunyai dugaan yaitu :

  1. Kuatnya pengaruh media informasi televisi, koran/majalah, internet dan sebagainya yang meliputi berbagai hiburan dan gaya hidup orang-orang Barat membuat kaum remaja kita ikut menirunya tanpa pertimbangan bahwa hal itu tidak sesuai dengan budaya kita.
  2. Kurangnya pendidikan agama dan perhatian serius orang tua terhadap anak-anak mereka terutama para remaja yang masih sedang mencari jati dirinya.
  3. Dari segi psikologisnya para remaja memang sedang berusaha untuk menempatkan diri dalam pergaulan sebab mereka merasa minder dan kurang percaya diri bila belum mengikuti trend yang sedang berkembang. Sebagai contoh bila teman-temannya berkumpul dan mulai menggunakan narkoba maka jiwanya terpanggil juga menggunakanna agar tidak ikut dibilang ketinggalan zaman dan dibilang “anak mami”, “banci” dan sebagainya.
  4. Setiap media informasi dianjurkan untuk lebih hati-hati dalam menyampaikan sesuatu dan perlu membandingkannya lebih dahulu dengan budaya Timur kita sehingga tidak menampilkannya secara utuh dan serba transparan.
  5. Program “kembali ke Surau” memang perlu ditingkatkan di kota Padang kita ini sehingga para remja dididik ajaran agama yang kuat sebagai bekal bagi dirinya sebagai penerus bangsa dan tidak terpengaruh dengan budaya asing yang merusak.

ANALISIS

(Pengujian Hipotesis)

Bila ditinjau secara keseluruhan permasalahan utama yang menjadi penyebab pudarnya akhlak remaja karena budaya barat yang dapat dibagi atas :

  1. Media Informasi elektronika dan cetak.
  2. bila kita analisa maka media elektronika lebih besar pengaruhnya karena menampilkan gambar-gambar hidup yang bergerak sehingga mudah dicerna oleh kaum remaja. Seperti halnya dengan pemakaian narkoba disetiap film akan lebih mudah ditiru daripada di media cetak. Oleh karena itu harusnya setiap adegan di film baik televisi ataupun VCD disensor dulu.
  3. Kurangnya pendidikan agama/akhlak
  4. Pendidikan agama sebagai kunci dalam mengontrol setiap tindak-tanduk remaja juga haru dibekali dengan pengetahuan umum mengenai narkoba, seks bebas dan sebagainya sehingga bisa mengetahui akibat-akibatnya dan mempu untuk menghindariya.
  5. Kekurangan rasa percaya diri dalam pergaulan
  6. Setiap remaja hendaknya bisa mengetahui gambaran dirinya dan berusaha menjadi diri sendiri sehingga tidak mudah goyah dan terpengaruh oleh lingkungan yang merusak.

KESIMPULAN

Di akhir tulisan ini penulis dapat menyimpulkan bahwa :

  1. Budaya Barat perlu disaring, maksudnya bahwa semua hal yang datang dari Barat dan bernilai postitif serta menguntungkan perlu dipelajari dan didalami seperti teknologi, kedisiplinan kerja dan lain sebagainya. Sedangkan yang bernilai negatif perlu dibuang jauh-jauh.
  2. Kenakalan remaja karena pengaruh budaya Barat juga bisa dilihat dari aspek psikologisnya yaitu rasa minder dan kurang percaya diri sehingga setiap orang tua dalam hal ini perlu mengawasi tontonan anak-anaknya dan menanamkan ajaran agama disamping pengetahuan umum lainnya mengenai budaya Barat yang merusak sehingga bisa menghindarinya.
hah!~ aku smmgnya sngt2 bersetuju dgn penulis ini.. tgk jela artis2 kite... berpakaian tp telanjang! hah! that the hell is this?? opss!!~ haha! mmg aku stuju.. muzik barat kdg2 ade yg bagus, ade yg x.. hehe.. tp, byk mcm x bagus je kn?? hehe.. ikuti interview aku ngan beberapa kwn kay..
safwan : no idea la awk.. saye ade hal..

haha! tue la safwan.. bdak unikl.. hurm..tape2, nmpknye dye agk bz.. haha! ikuti ngan sorang lagy..

shafiq : bergantung pade jenis muzik, n individu..i mnat muzik hardcore, tp i x terpengaruh.. cume i suke muzik dye aje..klu muzik barat, tgk pade muzik..ade yg bagus sngt tuk muda mudi, sbb dye leh mempengaruhi perbuatan kite jdik baik..but! ade jugak yang pengaruh jd terok..

hurm, what bout diz?? shafiq mnat, tp x terpengaruh.. hurm..okla tuh kn.. haha! kite denga lak apa kata my big bro, waj..
waj : muzik neyh mmg dah lama jd alat org2 barat,depa serap masuk ke negara kita melalui penjajah..dr zmn pop ye yeh segala....- semua neyh pengaruh lama..

hah! pendapat yg bernas.. haha!! orait.. nie plak pndapat aku yeah!! muzik sbnarnye penting.. muzik is soul..rite?? aku sndri meminati muzik barat..tp, x le smpai terikut.. sbb mak aku mrh! wakakaa!! tp, u know what,...kdg2 muzik barat or lagu brat la kn, ade msg2 tertentu.. sngt bes! sngt bagus tuk kite muda mudi.. tp, ade gak yg x best.. yg mcm terlalu keras tuk didenga.. aku sndri tasuke.. wakaka!~ ade pengaruh yeah mcm...... dr segi pemakaian, sosial.. n pemikiran jgak! slalunye, akan ade konsert.. yg telah pown diserap masuk ke dalam negara kita.,, n, selalunya, pengunjung akn terdiri drpd remaja of course.. kn2?? n, dlm sesak2 tuh, ramai akan mengambil kesempatan.. seperti, seluk saku..gangguan seksual itu biasa.. apabila dengan suasana hingar bingar, bau mcm2..(that's y aku sndri x pnah tgk concert!) ..dlm keadaan begitu, mcm2 buleyh terjadi.. remaja akan khayal dlm dunia masing2.. n gejala sosial mula la nk mnyebarkan virusnya.. ahakz~ ayat cam skema..wakaka!~ eh, aku lupe.. aku ade interview sorang agy member..ikuti!~
mie : kurang sokong muzik tanah air..tue je yg mie taw..

ahahaha!! abg senior aku.. berkate.. tue je yg dye taw! ahaha! actually betol gak.. kekadang ade gak remaja2 neyh yg terlalu taksub ngan muzik barat, smpai x skong lngsung ngan muzik mcm2 agy larh!!~ hurm..siape kate x bes? bes ape.. smpai buleyh bwk g london.. bermkna, muzik tempatan mndapat pengiktirafan antarabangsa kay!!~ ahakz.. so, korang2 di luar sana, please la.. jgn terlalu pndang remeh kay kt muzik tmpatan.. ade class taw!! ahakz.. then, aku x brape suke ngan video klip muzik barat.. sbb, terlalu terdedah kpd sex.. n kdg2, lirik lagu pown.. terdedah kpd sex.. am i rite?????? sape yg x stuju?? aku kasi contoh lagu kay.. akon, i wanna fuc* u.. alamak, aku bnci larh istilah2 mncarut neyh... tajuk dye pown da lucah,, hahrh!~ then. lagu katy perry.. i kissed a girl.. hurm..mmg tutttttttttt larh! hah~ x sanggup nk taip.. wakakakaka!!~ n liquid dream by o town..hah~ lagu neyh mmg gler..tp, rentak sedap~ hehe.. tp, lirik..wow! cube korang translate 'liquid dream'..bkn mmp basah ke? hahahaaaa!! ini satu penemuan ..wakkaa! klu korang denga, uish.. x terkata..~ haa.. klu tgk vid clip.. hurm~ mmg agak lucah.. ngan pakaian terdedah sana sini.. agak x sesuai dengan budaya msyrakat melayu.. aku sndri tasuke..cume mndengar jerk! ahakz..

thanx 4 reading..
p/s :abg afnan, mcm mne????????

No comments: