08 December 2012

priceless !

Bismillahirrahmanirrahim.

In the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful.

Dengan penuh rasa rendah diri, saya mula menulis entry ini dengan mata berkaca.

*tears falling down my cheeks while putting these thoughts and experience into words*

The last 3 days, I actually went to a talaqqi or in BM we called it as "daurah ilmiah".

What is "daurah ilmiah"?

"Daurah" or "dauroh" means meetings and we stay at a place for few days. okay ?

"Ilmiah" means "ilmu" or knowledge. but the focus was of course religious knowledge. *grin*

* Definisi dari google *

Jadi, apa yang priceless nya di sini? Banyak sangat!

Semoga ukhwah yang terbina selama 4 hari ini membawa kita ke Jannatul Firdaus, syurga tertinggi, di mana kita berkumpul semuanya dan juga tempat di mana Baginda nabi besar kita, Saidina Muhammad s.a.w akan tinggal nanti. Hum. Mahu nggak ? Siapa yang tak mahu, inshaAllah biiznillah !

Lemme tell you something priceless. 

Hendak dijadikan cerita, one night, a sohabat BBM-ed me.

"Hey jom join talaqqi!"

And i was like, what is talaqqi? Sounds very serious and memang untuk ostad ostajah je. Tapi hati sanubari memberontak nak pergi. Serius. Tak tipu.


So, i just gave my name blablabla and i joined them. But i was without friends *yang kenal pun yang BBM tu jelah, itu pun muslimin*. went to MATIN (Maahad Tahfiz Al Imam An Nawawi) di Kangar, Perlis with a sincere and pure heart. Ingin menuntut ilmu agama yang mahal itu.

To cut it short, many things i've learnt from this daurah. Ilmu yang telah direkodkan di dalam buku notaku terlalu mahal harganya bagiku. I can say some things as revisions mcm area solat and wudu'. Mcm kita pernah belajar masa sekolah dulu. Tapitapitapi, banyak lagi ilmu yang kita tak tahu serta diselitkan juga kisah-kisah baginda besar nabi, Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Memang mahal ! PRICELESS! 

Betul, makin banyak kita belajar, makin banyak yang kita tak tahu ! Allahu Rabbi!

Furthermore, solat berjemaah yang dilakukan di MATIN and the people surrounding were very touching. Entah sebab apa nak touchingtouching masa solat berjemaah is unknown. Hanya Allah yang tahu rahsia di hati yang tuan punya badan dia sendiri tak paham sebenarnya. Hinanya saya, hati sendiri pun tidak pandai tafsir. Allahu Rabbi. THIS IS PRICELESS. 

Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi ‘ala ta’atik. Ameen. 
~ O mover of hearts, make my heart firm upon your obedience ~


The sisters were so nice and caring. baik hati. I did not feel like a stranger at all. Yala, dtg tanpa kwn kan. But that was not a big deal for me. Mcm lah tak boleh dpt kawan yang bebaik lagi solehah masa daurah kan. hehe. :D THIS IS PRICELESS.


Nak tahu siapa tok guru saya? jengjengjeng.

He is Habib Umar Khaleed Hassan al-Madihij. Siapa kenal? Angkat hidung ! hehe. Seorang warga Indonesia,   Pimpinan Pesantren Nurul Taufiq Pasuruwan. and lebih mengujakan hati ini lagi, beliau merupakan Ahlul Bait, keturunan Baginda nabi besar kita, Rasulullah s.a.w. Haaaa haaaa. So i was so excited to grab the knowledge that he has from this daurah. Seorang alim ulama lagi. Jadi hati yang merindukan Tuhannya yang mana yang tidak teruja dengan jemputan ke daurah ini ? Haaa cakap cakap. :D THIS IS PRICELESS!

apa lagi yang priceless ? ILMU ILMU ILMU ! of course. Jangan ditanya. Banyak sangat ilmu yang saya dpt di sini. Nasihat demi nasihat diberikan kepada jiwa yang tandus, hati yang berkarat dan diri yang hina ini. Dapat bersama ulama di dalam taman-taman syurga itu merupakan satu rahmat yang sangat PRICELESS bagi diri ini. Allah opened my heart to go and learn, meeting new friends yang pastinya sisters yang solehah, tok guru yang alim. Ya Allah, besar sungguh rahmatMu ini ya Allah ! Terima kasih ya Allahhh ! Semoga semua ilmu yang saya kutip directly from the Tok Guru Habib Khaleed and indirect lessons from sisters and people surrounding mendapat barokah. Ameen ya rabb ! THIS IS SUPER PRICELESS! 

I admit that saya tak sehebat sisters yang lain jika dibandingkan dari semua segi. Dari segi pakaian, akhlak, ibadah and ilmu. Memang nggak bisa dibandingkan dengan sisters yang lain. Tetapi I always want to be a better Muslimah, yang sentiasa mencintaiNya dan dicintai olehNya. Ameen ya rabbal alamin.

Nak tahu lagi ?

Seluruh duit Presiden Amareka si Barrack Obama pun tak dapat beli apa yang telah saya lalui 3 hari yang lalu tahu ? 
Seluruh harta Donald Terump tu pun tak bisa membayar harga apa yang telah saya lalui 3 hari yang lalu tahu ?

Kerana itu semua PRICELESS! Mana bisa dibayar dengan harta atau duit.Nggak mungkin bisa.

Semoga semua ilmu yang saya dapat itu dapat diamalkan dengan penuh istiqamah. Ameen ya Rabbal Alamin.

Nasihat Imam Al-Ghazali dalam kitabnya, Ayyuhal Walad (Wahai anakku yang tercinta),

" Ayyuhal walad,

      Janganlah engkau menjadi orang yang muflis pada amalnya dan janganlah engkau menjadikan  
      dirimu itu kosong daripada perkara yang berfaedah dan yakinlah bahawasanya semata-mata 
      ilmu itu belum dapat menjamin keselamatanmu di akhirat kelak"


















Harapanku yang sangat besar agar pertemuan ini belum ada perpisahannya lagi. Let us make du'a to Allah. Semoga kita dapat berjumpa lagi di taman-taman firdaus, sematamata mercari mardhatillahNya. Ameen ya rabbal alamin.

Sejujurnya, saya rindu mereka, rindu dengan suara tok guru, rindu dengan suasana penuh ketenangan tersebut. Allahu Rabbi !




No comments: